De staat van de verzorging in Amerika
Zojuist verscheen dit logje. Vers van mijn hand op het Jeukblog.
Dit logje is zo speciaal dat het een voorwoord verdient.
Ten eerste omdat ik dagen zwoegde en zwoegde op dit verhaaltje, en nog steeds niet honderd procent tevreden ben. Ik weet wat ik wil zeggen, maar ondanks bijna 600 woorden lukt het toch niet helemaal. Nuance, het blijft een moeilijk ding.
Daarnaast, zomaar, toevallig, sluit dit log aan bij het vorige logje op het Jeukblog. En dat is natuurlijk wel weer leuk.
Nu ja, without further ado, alhier, een zeer summiere beschouwing over de Amerikaanse verzorgingsstaat.
Voordat ik naar de VS verhuisde, wist ik het zeker.
In de VS is de kloof tussen rijk en arm groter.
In de VS worden arbeidsongeschikte mensen aan hun lot overgelaten.
In de VS hoeven mensen niet naar de overheid te kijken voor sociale zorg of hulp.
De Nederlandse verzorgingsstaat, that is the way to go.
Nu ik hier langere tijd woon, weet ik niet meer zo zeker of ik al deze dingen nog steeds vind. In ieder geval niet meer met de stelligheid waarmee ik dat vroeger had beweerd.
Dat kan natuurlijk aan de leeftijd liggen. Misschien ben ik gewoon niet meer zo idealistisch als vroeger. Of minder bevooroordeeld.
En misschien heb ik wel meer kennis. Of inzichten.
Een aantal dingen is natuurlijk duidelijk.
De kloof tussen arm en rijk is groter in de VS. Statistieken laten dit duidelijk zien.
Over het algemeen is de Amerikaanse overheid minder direct betrokken bij het dagelijks leven van de meeste mensen. Wanneer Amerikanen hulp nodig hebben, maken ze gebruik van diensten aangeboden door de overheid, maar, veel meer dan in Nederland, spelen non-profit organisaties ook een rol in het verlenen van sociale zorg.
De oorzaak van deze minder betrokken rol van de overheid hangt samen met het Nederlandse idee van solidariteit versus het Amerikaanse idee van vrijheid. In de huidige discussie rondom de nieuwe health care bill is dit ook duidelijk terug te zien. Veel Amerikanen hechten waarde aan het zelf kunnen maken van een keuze in plaats van een, naar hun mening, te dwingende rol van de overheid.
En begrijp me niet verkeerd, soms snap ik hier niets van. Want waarom vinden alle Amerikanen het dan wel ok dat alcohol verboden is tot je 21ste? Over een dwingende rol van de overheid gesproken…
Maar, we hadden het over sociale zorg. En zo zijn bijvoorbeeld in Nederland werkgevers en de overheid verantwoordelijk voor de AOW en WAO, terwijl in de VS de meeste werknemers een keuze hebben om zich al dan niet te verzekeren voor short-term en long-term disability, en om geld te storten in bijvoorbeeld een pensioenfonds of levensverzekering.
Zelf werk ik voor de provincie. De taken van de provincie verschillen behoorlijk per staat, maar één van de belangrijkste rollen is het verspreiden van subsidies van drie verschillende overheidsniveaus (de federale, staats- en provinciale overheid) over gemeentes en verschillende, meestal non-profit, organisaties. Ik weet nu dat er in de VS geld beschikbaar is voor sociale programma’s en zorg. En sinds de komst van Obama en de invoering van gedeeltes van zijn stimulusplan en nieuwe wetten, is er meer geld beschikbaar dan ooit.
Het gehele systeem, het niveau, en de manier van aanbieden van zorg in de VS verschilt echter sterk van Nederland. En, de kloof tussen arm en rijk blijft groter dan in Nederland.
Voor de duidelijkheid, eigenlijk weet ik het allemaal niet zo goed. De staat van de verzorging in de VS versus de staat van de verzorging in Nederland.
En daarom kom ik erop terug.
Binnenkort.
En dan zal ik u onder andere vertellen over mijn twaalf weken onbetaald zwangerschapsverlof.








op 27 April 2010 om 22:45
http://nederlandseamerikaan.blogspot.com
Interessant stukje. Ik was ook van van alles overtuigd over dit land, voor ik er kwam. Wat ik vooral heb geleerd is, dat niets zwart-wit is. Jij stelt bijvoorbeeld, dat “alle” Amerikanen het ok vinden, dat alcohol is verboden tot 21. Dat is bepaald niet het geval. Er is een grote beweging om het naar 18 terug te brengen. Het argument (en ik ben het ermee eens) is dat als je oud genoeg bent om je land te verdedigen, je ook oud genoeg bent om alcohol te nuttigen (bovendien, laten we wel wezen, dat gebeurt al sowieso in de colleges). Maar dat terzijde. Ik ben gedeeltelijk hierheen gekomen om de medische zorg, die ik in Nederland niet kreeg, dus ik ben wat dit alles betreft geen goede om mee te praten. Niks geen verzorging voor mij in Nederland, destijds. Gelukkig is er sindsdien heel wat veranderd, qua erkenning van fibromyalgie en andere “vage” autoimmuunaandoeningen.
op 27 April 2010 om 23:40
http://aandeanderekant.punt.nl
Ja, ik dacht ook dat de Nlse manier the way to go was. Maar als mijn vader dan 6 maanden (!)op een bypass operatie moet wachten en uiteindelijk naar Italie uitwijkt, terwijl mijn vriendin hier direct dezelfde week een knobbeltje kan laten onderzoeken en ook de uitslag krijgt in dezelfde week, dan weet ik het niet meer.
Ik heb wel nog steeds moeite met onverzekerde kinderen, ouders die uiteindelijk bij de Emergency terechtkomen.
Interessant stukje. Er zijn zoveel tegenstellingenin dit land; met 16 je rijbewijs hebben, met 18 volwassen zijn en je land mogen verdedigen en guns kopen, maar geen glas wijn mogen drinken.
Moeilijk, maar interessant.
op 28 April 2010 om 01:51
Vooral meer kennis en inzichten, je hebt je zelf ontwikkeld, en bent rijper geworden. Ontwikkel niet verder, maar sta stil en geniet van je vrijheden.
op 28 April 2010 om 01:53
http://doorgaatervoor.punt.nl
Ik denk dat er over veel landen vooroordelen bestaan, die ik overigens zelf ook heb. Pas als je er een tijdje (als local) hebt doorgebracht (en dan bedoel ik geen all inclusive vakantie) kun je een beetje oordelen. Het is ook altijd mijn idee van Amerika geweest, dat het een geweldig land is om te wonen, mits je het financieel goed hebt, vanwege het zorg/sociale systeem.
Bedankt voor dit interessante logje en ik ben benieuwd naar het vervolg.
op 28 April 2010 om 02:28
http://baasbraal.wordpress.com
Ja interessant Cisca! Zo mag je er nog wel een paar van me schrijven. Hoewel ik de logjes over Kobus en Keesje en de melkboer (en jou) ook heel interessant vind hoor! Je moet gewoon meer logjes schrijven over van alles!
op 28 April 2010 om 02:28
http://www.reika.nl
Interessant dit soort logjes. Ik vind het leuk dat je er zo naar kijkt en je mening over geeft. Voor mij, aan de andere kant van de oceaan, is de joe es of ee toch een bijzonder stuk van de wereld, wat ik eigenlijk alleen meekrijg via de media. En net wat Door zegt: je kan natuurlijk echt pas iets zeggen over een land en zijn gewoonten als je er woont.
Ga dus vooral hiermee door!
op 28 April 2010 om 02:38
http://scrapothekerin.blogspot.com
Spannend Cisca! In Zwitserland zijn we erg verwend, ik geef het toe!
op 28 April 2010 om 03:12
http://nicolekebolleke.punt.nl
Interessant.
Het is in elk geval zeker, dat er in elk land wel voors en tegens zijn wat dit soort zaken betreft.
Leuk om jouw visie te lezen en meer over de VS te weten te komen.
op 28 April 2010 om 03:30
http://nuver.web-log.nl
Interessant onderwerp, dat velen (letterlijk) aan het hart gaat. Maar ik zou ook wel willen weten hoe je eigen situatie is, qua verzekering als ambtenaar. Dat maakt de vergelijking wat echter.
op 28 April 2010 om 03:50
http://mamma-lien.blogspot.com/
Interessant om te lezen.
Dat die kloof bestaat en niet kleiner wordt is blijkbaar geen belangrijk punt (geen hoge prio, andere keuzes) in de amerikaanse politiek? Of zie ik dat verkeerd?
op 28 April 2010 om 05:40
http://www.toaske.web-log.nl
Ik vind dit zo interessant dat we nu van een insider informatie krijgen over dat grote land aan de andere kant van de oceaan. Keep up the good work, zal ik maar zeggen!
op 28 April 2010 om 05:44
http://jelleke.punt.nl/
Je hebt gelijk. Niets is zwart/wit en ik denk, nergens perfect. Het concept van een verzorgingssysteem voor gezondheid hier in nederland vind ik goed. Jammer alleen dat het in de uitvoering steeds slechter wordt. Hier gaat er bijv. m.i. veels te veel geld naar de topniveaus i.p.v. daar waar het naar toe moet, de gezondheidsZORG.
Zo te lezen is de medische zorg sneller (en wellicht beter?) dan in Nederland. Een groot plus wat ze hopelijk weten vast te houden nu de gezondheidszorg gaat veranderen.
Zo ken ik een amerikaanse die in nederland is komen wonen. Zij was er van overtuigd dat nederland verrot was door de drugs. Zo was haar beeld gevormd door Amerika.
Inmiddels heeft zij dat beeld drastisch bijgesteld.
Het zou leuk zijn als de mensheid/politiek/landen eens leert niet te wijzen naar wat ‘fout’ is maar te kijken naar wat goed is en daar van te leren.
op 28 April 2010 om 06:12
http://www.huizesteen.blogspot.com
Interresant stukje !! Leuk om het zo te horen vanaf de andere kant.
op 28 April 2010 om 09:05
http://www.georgiathumbtack.blogspot.com
Leuk stukje, en my thoughts exactly. Ik weet het ook allemaal niet meer zo goed, nou ja, ik weet wel meer, maar ben steeds minder overtuigd van de Nederlandse manier. Het is gewoon zo’n ander land, daar kun je niet zomaar de Nederlandse situatie op toepassen. Ik bedoel, je hebt hier bij ons geen tafeltje dekje (“meals on wheels”), maar je hebt in Nederland geen enorme vrienden/buur kring die een sign-up sheet rond laat circuleren zodat iedereen voor een dag eten verzorgd. Het is en blijft interessant.
En oh ja, die twaalf weken onbetaald verlof, die ken ik. Ik geloof dat je eigenlijk blij mag zijn dat ze je niet gewoon ontslaan
op 28 April 2010 om 09:23
http://www.kobusenco.com
@Petra, haha, ja alle Amerikanen is een beetje overdreven. Ik wilde eigenlijk alleen zeggen dat mij zo opvalt dat over het algemeen de vlakken waarop de overheid mag ingrijpen volgens Amerikanen nogal verschillen… En verder is het precies zoals jij zegt, niets is zwart-wit.
@Margreet, het verschil in wachttijden is iets dat mij ook zeker opvalt. En dat geldt trouwens niet alleen voor medische zorg, maar bijvoorbeeld ook voor kinderopvang en allerlei andere vormen van zorg. In dat opzicht lijkt het soms alsof er in Nederland een tekort aan zorg is.
@Viggo, ontwikkel niet verder? Huh? Hou je niet van groei?
@Door, ja precies. Wanneer je langere tijd ergens woont, ga je er toch anders naar kijken.
@Baasbraal, dank je wel! Dat is echt leuk om te horen.
@Anousjka, bedankt. Maar je begrijpt dat ik eigenlijk ook gewoon een stukje media ben, he?
@Ellen, jij bent sowieso heel erg verwend, toch?
Maar Zwitserland is volgens mij een soort Scandinavie, daar zijn veel dingen gewoon erg goed door de overheid geregeld.
@Nicoleke, precies, overal zijn voors en tegens. En ik kan merken dat ik nu ook de voors van de situatie hier beter kan zien.
@Vita, dat logje komt eraan. Maar pff, deze kostte me al aardig wat moeite, ik moet eerst even bijkomen…
@mammalien, dat verschilt denk ik per politicus en partij. Net zoals in Nederland trouwens, maar ook daar staat armoede niet vaak hoog op de politieke agenda.
@Toaske, bedankt! Het is echt leuk om van die positieve reacties te krijgen.
@Marielle, het is volgens mij vaak zo dat mensen eerst allerlei negatieve dingen gaan roepen, en vervolgens pas eens verder kijken. Ik doe dat in ieder geval regelmatig…
@Janne, dank je wel.
@Dixiechick, ja precies. Ik wilde ook nog schrijven over de betrokkenheid van de gemeenschap. Want dat zie je in Nederland dus echt niet vaak.
En ja, FMLA doet niet veel meer dan je beschermen tegen ontslag. En daar ben ik dan inderdaad maar blij mee… Bij gebrek aan beter.
op 28 April 2010 om 15:07
http://www.keklog.nl
so far so good. duidelijk. het is dus niet zo duidelijk.
wel is mij duidelijk, dat het hier in nederland er steeds beroerder op wordt. verzorgingsstaat my ass ; )
op 28 April 2010 om 15:35
http://astrid76.web-log.nl
Oh men. Ik moet me zo dringend verdiepen in het systeem hier. Is ook weer anders. NL heeft toch een goede spaarpot opgebouwd, veel beter denk ik dan België. Dus moet ik me dringend verdiepen in pensioensparen enzo. Alleen HAAT ik financiën. Echt. Geld ontvangen en uitgeven kan ik wel erg goed. Kuch.
op 28 April 2010 om 15:36
http://astrid76.web-log.nl
Huh, deel van mn tekst over ziektekosten enzo is weg? Geen puf meer om overnieuw te typen. Maar is hier dus ook weer anders.
op 28 April 2010 om 15:40
http://mamarije.blogspot.com
Kijk, van hele grote (soms letterlijke) afstand naar zaken kijken, maakt het leven vaak ook wat ‘makkelijker’ en overzichtelijker (in de zin van oordelen, hokjes etc.)
Maar als je vervolgens die andere kant van veel dichterbij mee maakt omdat je er woont, en dus meer van de achtergronden van bepaalde regels mee krijgt, dan is het allemaal zo zwart-wit niet meer. En dan wordt het interessant!
En ik vind het mooi dat je dat gevoel en je mening hierover zo goed hebt opgeschreven. Ik zeg: kommaardoormetlogjesoverhetechteleveninAmerika, bere-interessant!
op 28 April 2010 om 16:26
http://www.rizzegthaarding.blogspot.com
Uhm nou niet te nadele ofzo van jou hoor.. maar ik houd niet zo van politieke of soort gelijke logjes… en dan doe ik snel lezen.. filteren.. of uhm op school had ik daar een mooi woord voor geleerd. maar ja vergeten dus.
en dan lees ik flarden… en dus niet de hele tekst..
ja ik kom heus wel ergens.. wacht maar
maar dan lees ik aan het eind.. 12 weken onbetaald zwangersschapsverlof en dan moet ik toch reageren… want dat is toch eigenlijk bekrompen?!…. dat is hier toch niet.. ?
zo dat was mijn reactie.. en nou zou het grappig zijn als je ze zou zeggen ja ik lees die reacties waar niets zinnigs in staat eigenlijk niet.. maar dan filter ik op woorden..
op 28 April 2010 om 20:57
http://www.bagelsenspekkoek.wordpress.com
Grappig, dit onderwerp houdt mij ook nogal bezig.
op 28 April 2010 om 20:58
http://www.kobusenco.com
@inge, dat idee heb ik inderdaad ook wel eens.
@Astrid, kuch. Ons pensioen is ook een beetje een probleem aan het worden. Vanwege heel veel verschillende banen en verhuizingen naar andere landen. Maar ik negeer dat eigenlijk ook maar een beetje. Kuch.
@MaMarije, over vier/vijf weken kom jij het allemaal maar eens lekker zelf hier bekijken!
@Riz, sorry, ik heb alleen je reactie even vlug geskimd…
op 28 April 2010 om 21:00
http://www.kobusenco.com
@Bibi, dat is inderdaad grappig zeg. Ik ga proberen om er nog een paar logjes aan te wijden, dus stay tuned.
op 29 April 2010 om 07:41
@Margreet: kinderen hoeven nooit onverzekerd te zijn. Elke staat heeft een verplicht programma voor kinderen en zwangere vrouwen zodat ze zorg kunnen krijgen. Soms is het onwetendheid dat ze hiervoor in aanmerking komen, of onwil.
Er zijn inderdaad veel dingen die je zeker “weet” als je hier komt, maar dan ga je eens wat dieper zoeken en veranderd die mening wel eens. De zorgverzekeringen zijn zo erg versnipperd, de zorg ook. Ik moet er ook nog eens over schrijven, dat community project dat we voor onze klas gedaan hebben, het was wel ogenopenend. In onze county wemelt het van de voorzieningen, terwijl 1 county verderop bijna niks is. Onze county staat daardoor op nr 3 voor gezondheid van mensen, die andere op nr 63. Grote verschillen maar een paar mijl van elkaar.
Je krijgt geen betaald zwangerschapsverlof? Niet leuk hoor. Veel mensen zullen zich dat geen 12 weken kunnen veroorloven. Zijn ze niet verplicht om family leave te geven?
op 29 April 2010 om 14:43
http://repel.wordpress.com
Wat interessant! En wat leuk om te lezen dat je niet meer zo stellig bent, maar dat je er ook nog niet over uit bent. Ik ben zo stellig als jij was toen jij er nog niet woonde….waar ja, dat is het punt: ik woon daar nieten kan dus niet beoordelen hoe het daar echt is, zoals jij dat kan.
Ik ben geneigd af te gaan op je oordeel omdat ik het idee heb dat je behoorlijk objectief probeert te zijn. Ik ben rete benieuwd naar je volgende logje!
op 29 April 2010 om 21:22
http://www.kobusenco.com
@Annemiek, FMLA is in bijna alle staten onbetaald dacht ik, in ieder geval in Pennsylvania wel. Ik zal er nog een logje over schrijven binnenkort.
@Repel, dank je wel. Ik probeer het inderdaad wel zo objectief mogelijk te beschrijven, maar dat is best moeilijk merk ik. En daarnaast weet ik dus ook echt niet wat ik vind. Best vreemd, aangezien ik overal een mening over heb…
op 20 May 2010 om 22:33
http://jeukblog.wordpress.com/2010/05/21/in-het-zweedt-des-aanschijns/
[...] zweedt des aanschijns? Spring naar reacties U weet het vast nog. Hoe ik laatst logde over de Amerikaanse verzorgingsstaat. In de reacties en mailtjes die ik kreeg naar aanleiding van dat logje vroeg u massaal om meer [...]